FAQ om vår utbytesverksamhet

Allmänt &
initial ansökan

  • Alla som läser på läkarprogrammet och ibland även AT-läkare (se respektive värdförenings utbytesvillkor). Prekliniska studenter kan söka forskningsutbyten, men till klinikutbyten accepteras man endast om detta står angivet.

  • Studenter kan till och med termin 5 endast antas till forskningsutbyten. Söker du klinikutbyte ska du alltså gå minst termin 4 när ansökningsperioden öppnar. Du ska alltså ha avslutat termin 5 till nästa sommar för att kunna söka samtliga kliniska utbyten.

  • Eftersom de flesta länder som har läkarutbildning har en egen nationell IFMSA-organisation så erbjuder vi endast läkarstudenter från svenska universitet att åka på utbyte via IFMSA-Sweden. Om du studerar utomlands hänvisas du att söka utbyte via IFMSA i landet du studerar.

  • Utbytet startar på första måndagen i månaden du blivit antagen till och sträcker sig till fredagen 25 dagar senare (ca 4 veckor). Ibland gäller dock andra datum (så som hela kalendermånader), detta framgår av värdföreningens utbytesvillkor.

    Start- och slutdatum kan komma att ändras av värdföreningen med upp till 3 dagar.

  • Deltagaravgiften är 7000 kr. För unilaterala utbyten är deltagaravgiften 2000 kr samt värdföreningens avgift.

    I deltagaravgiften ingår:

    - Fyra veckors praktik på ett sjukhus (för kliniska utbyten) eller fyra veckors handledning under ett forskningsprojekt (för forskningsutbyten)

    - Minst ett mål mat om dagen. Ibland får man istället för mat pengar att köpa egen mat för.

    - Boende i studentrum, hemma hos en lokal student eller motsvarande.

    - Certifikat på genomfört utbyte (enligt värdföreningens utbytesvillkor)

    Visum, resa till/från värdlandet och orten, eventuella vaccinationer och andra övriga utgifter står du för själv som deltagare.

    Under praktikperioden anordnas ofta ett socialt program där du tillsammans med andra utbytesstudenter från världens alla hörn får uppleva vad värdlandet har att erbjuda! Det sociala programmet är frivillig och ingår normalt sätt inte i utbytesavgiften.

    För säsongen 2024/2025 har IFMSA-Sweden endast unilateralt kontakt med GaMSA Gambia.

  • Ett bilateralt kontrakt innebär att en svensk student åker till värdföreningen och att värdföreningen skickar en student till Sverige. Ett unilateralt kontrakt innebär att vi endast skickar en utresande student till värdföreningen. Om ditt utbyte är ett bilateralt eller ett unilateralt kontrakt framgår under ansökan.

  • Bilaterala avgifter 

    Avgiften du betalar går till IFMSA-Sweden där pengarna används för att finansiera utbytet för att motta den inkommande studenten i juli eller augusti nästa sommar från den värdförening du åker till. Din avgift finansierar studentens boende och en måltid/dag 5 vardagar i veckan i 4 veckor. Den avgift den utländska studenten betalar till sin värdförening används för att finansiera ditt utbyte utomlands. Detta system används globalt inom IFMSA och syftar till att få kostnadsproportionella utbyten för alla studenter.

    Deltagaravgiften för IFMSA-Swedens kliniska utbyten är 7000 kr, av denna summa går 5500 kr till att finansiera den inkommande studenten från värdföreningen. En del av summan går till att finansiera kostnader för att använda SCOPE/SCOREs utbytesplattform, vår internationella medlemsavgift och de administrativa kostnader som tillkommer vid bedrivandet av utbyten. 1500 kr av deltagaravgiften går till att finansiera IFMSA-Swedens utbytesstipendium, som du enkelt kan söka senast 30 dagar efter slutfört utbyte med IFMSA-Sweden. Vad behöver jag göra innan jag skickar in min stipendieansökan?

    • Genomför ditt utbyte 

    • Fyller i pre- och post-evaluation form i utbytesdatabasen eller på något annat motsvarande sätt bidra till internationellt kunskapsutbyte mellan läkarstudenter.

    • Skickar in en reseberättelse eller på motsvarande spridit kunskap om utbytesverksamheten

    För mer information om utbytesstipendium klicka här.

    Unilaterala avgifter

    Den unilaterala avgiften för värdlandets utbyte 2025 står angiven i landets utbytesvillkor. Det är den deltagaravgift du betalar för att åka på ditt utbyte till detta värdland och betalas till värdföreningen, detta finansierar kostnaden för boende och en måltid/dag 5 vardagar i veckan i 4 veckor. Hur betalningen ska göras specificeras av värdföreningen. Utöver denna avgift betalas en deltagaravgift på 2000 kr till IFMSA-Sweden. 500 kr går till att finansiera kostnader för att använda SCOPE/SCOREs utbytesplattform, vår internationella medlemsavgift och de administrativa kostnader som tillkommer vid bedrivandet av utbyten. 1500 kr av deltagaravgiften går till att finansiera IFMSA-Swedens utbytesstipendium, som du enkelt kan söka senast 30 dagar efter slutfört utbyte med IFMSA-Sweden. Vad behöver jag göra innan jag skickar in min stipendieansökan?

    • Genomför ditt utbyte .

    • Fyller i pre- och post-evaluation form i utbytesdatabasen eller på något annat motsvarande sätt bidra till internationellt kunskapsutbyte mellan läkarstudenter.

    • Skickar in en reseberättelse eller på motsvarande sätt spridit kunskap om utbytesverksamheten.

    För mer information om utbytesstipendium klicka här.

  • I utbytesvillkoren för respektive värdförening står angivet vilka städer, kliniker och perioder du kan söka. Blir du nominerad får du utifrån denna information göra en prioriteringslista i utbytesportalen över vart du vill åka. Värdföreningen försöker i största möjliga mån uppfylla dina önskningar, men det går inte alltid och IFMSA-Sweden kan ej påverka detta.

    Du blir antagen till att komma till den Värdförening och den period du har sökt, vi kan dock inte garantera att du kommer på den ort eller klinik du har önskat.

    Att du inte blir placerad i din önskade ort/klinik är ej ett giltigt skäl för att få tillbaka deltagaravgiften.

  • Alla ansökningar prioriteras enligt Riktlinje Utbytesfördelningen.

  • Det officiella språket inom IFMSA är engelska. Vissa värdföreningar kräver dock andra språkkunskaper. Kolla alltid detta i värdföreningen utbytesvillkor. Som engelskt språkcertifikat räcker det oftast med ett till engelska översatt gymnasiebetyg.

  • Utbytesansökan är öppen mellan 15 september till 15 oktober (kl 23:59 svensk tid).

    Blir du nominerad och godkänner nomineringsbeskedet är din deadline för att skicka in ansökan till värdföreningen 23 november (kl 23:59 svensk tid).

    Inkommer ansökan till värdföreningen efter deadline riskerar du att förlora din nominering utan möjlighet till att få deltagaravgiften återbetald. Har du blivit tilldelad ett Application Form (AF) och inte hinner slutföra detta inom tidsramen ska du höra av ditt till din lokalt utbytesansvariga innan deadline.

  • Om du vill åka tillsammans med en annan person så kan du skriva det i din ansökan.

    Skriver två personer att de vill åka tillsammans så kommer båda personerna prioriteras enligt den som har lägst poäng.

Ansökan till värdlandet

  • När du godkänt nomineringsbeskedet behöver du ladda upp flera dokument i utbytesplattformen. Vilka dokument som avses beror på vilka dokument som värdföreningen efterfrågar. Det brukar innefatta CV, betyg, registreringsbevis (från Ladok), vaccinationsbevis, personligt brev och språkintyg.

  • Då du blivit tilldelad ditt Application form (AF) så loggar du in på utbytesportalen. Klicka på ‘Dashboard’ sen på den ansökan där du vill bifoga dokument. Välj ‘Application’ och klicka sedan på ‘Card of Documents’.

  • Med ett ”motivation letter” menas en beskrivning om varför du vill göra praktikutbyte på en viss klinik, samt varför du är intresserad av att åka till det aktuella landet/staden. Detta brev är alltså inte ett CV utan snarare en kort (max 1 A4) beskrivning om varför du söker just denna utbytesplats.

    Det är om något att jämföra med ett kort personligt brev där man tydligt lyfter fram varför man vill till just den kliniken.

    Vid kliniska utbyten skall motivational letter vara formellt skrivet och adresseras till "Dear Head of Department".

  • Om inget annat står angivet i värdföreningen utbytesvillkor räcker det med ett gymnasiebetyg översatt till engelska som bevis för dina engelskakunskaper. Om du har genomgått något internationellt engelskprov, exempelvis IELTS, är detta förstås att föredra.

  • Vi rekommenderar att du använder den reseförsäkring som ingår i din hemförsäkring. I specialfall, om du behöver försäkras utöver detta, ska det stå angivet i ditt värdlands specifika utbytesvillkor.

    De flesta länder accepterar en kopia på din hemförsäkring även om den egentligen inte täcker arbete på klinik utomlands. Då är du förstås inte skyddad ifall något skulle hända och IFMSA kan inte garantera dig ett ekonomiskt skydd.

    Ibland efterfrågas ett s.k. ”Liability Insurance”; är så fallet rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag, förklarar att du ska delta i medicinsk praktik och behöver nämnd försäkring, och ser vad de kan erbjuda. Viktigt är att du alltid ser till att du är helt täckt om olyckan skulle vara framme!

    IFMSA har också i samarbete med Dr Walter Insurance tagit fram en Medical Malpractice Insurance specifikt för våra kliniska utbyten. Läs mer här.

    Vi rekommenderar att du tecknar försäkring för avbeställningsskydd. En sådan försäkring kan ersätta deltagaravgiften om du blir sjuk, skadad eller av andra skäl inte kan delta på ditt utbyte. IFMSA-Sweden kan inte förmedla rekommendation om avbeställningskydd, vi hänvisar till försäkringsmarknaden för mer information och villkor.

  • Vissa värdföreningar vill att du bifogar ett ”letter from Dean” till ditt Application form (AF). Med Dean menas Dekanus. Tyvärr finns oftast ingen riktig motsvarighet till detta på våra svenska lärosäten.

    Det du kan göra då är att ta kontakt med en administratör vid medicinska fakulteten (/eller motsvarande för forskningsutbyten) på ditt lärosäte och be denna person skriva ett ”letter of Dean”. Detta brev ska innehålla en försäkran om att du studerar till läkare (/eller motsvarande för forskningsutbyten) samt en rekommendation att du är lämplig att åka iväg på ett kliniskt- eller forskningsutbyte i IFMSAs regi. Intyget ska vara signerat och stämplat med lärosätets sigil.

    Administratörerna är oftast vana vid att skriva dessa typer av intyg och de brukar avslutas med “on behalf of the dean”.

  • Denna information hittar du i ditt Card of Acceptance (CA) som skickas senast åtta veckor före ditt utbyte ska påbörjas (se längre upp på denna sida). Tyvärr kan IFMSA-Sweden ej påskynda denna process utan det ligger i värdföreningens händer.

    Har du inte fått ditt Card of Acceptance (CA) åtta veckor innan ditt utbyte börjar så kan du höra av dig till din lokalt utbytesansvariga.

  • IFMSA-Sweden förmedlar endast utbytesplats till en specifik värdförening under en specifik period. Du är inte garanterad att få varken önskemål om klinik eller stad.

Oförutsedda händelser

  • IFMSA-Sweden ersätter (i enlighet med våra allmänna villkor) inte student själv ställer in sitt utbyte.

    Vi rekommenderar att du tecknar försäkring för avbeställningsskydd. En sådan försäkring kan ersätta deltagaravgiften om du blir sjuk, skadad eller av andra skäl inte kan delta på ditt utbyte. IFMSA-Sweden kan inte förmedla rekommendation om avbeställningskydd, vi hänvisar till försäkringsmarknaden för mer information och villkor.

  • Kontakta lokalt utbytesansvarig om du vill ställa in ditt utbyte.

  • Om Utrikesdepartementet avråder från alla resor eller uppmanar alla svenskar i landet att lämna kommer utbytesstudentens utbyte till drabbad värdföreningen att ställas in av IFMSA-Sweden

    Utbytesstuden får deltagaravgiften återbetald eller, efter överrenskommelse, förmedlas en annan utbytesplats.

    Utbytesstudenten har inte rätt till skadestånd eller annan form av ersättning.

Efter utbytet